Case: Hvordannelse
Udarbejdelse af visuelt undervisningsmateriale for HHX Aarhus Handelsgymnasium.
OPGAVE
HHX Aarhus Handelsgymnasium henvender sig med en forspørgsel om at få udført fire tegneseriestriber i storformat til strategisk ophængning rundt om i HHX Aarhus Handelsgymnasiums bygninger. Tegneseriestribernes formål er at skabe opmærksomhed omkring begrebet dannelse og være katalysator for debat blandt eleverne. Materialet understøttes af skoleundervisning i emnet og skal derfor ikke servere svar/løsninger, men bidrage til at åbne for dialog og medtænkning.
HHX Aarhus Handelsgymnasium henvender sig med en forspørgsel om at få udført fire tegneseriestriber i storformat til strategisk ophængning rundt om i HHX Aarhus Handelsgymnasiums bygninger. Tegneseriestribernes formål er at skabe opmærksomhed omkring begrebet dannelse og være katalysator for debat blandt eleverne. Materialet understøttes af skoleundervisning i emnet og skal derfor ikke servere svar/løsninger, men bidrage til at åbne for dialog og medtænkning.
UDVIKLING
På et indledende møde præsenterer HHX Aarhus Handelsgymnasiums arbejdsgruppe projektet for Freehand. Udgangspunktet er et fyldigt skitsemateriale, som er outputtet fra nogle faglige dage på skolen, hvor skolens ansatte via en kreativ proces har associeret ord og billeder til belysning af emnet "dannelse". Formålet er at udvikle materialer til undervisning i dette emne, og skolen ønsker nu Freehand's hjælp til at visualisere begreberne og derved gøre dem lettere at anvende i undervisningssammenhæng.
Som udgangspunkt forestiller arbejdsgruppen sig begreberne visualiseret via ordløse tegneseriestriber i kæmpeformat, og det er ud fra denne idé, Freehand efterfølgende leverer et indledende skitseoplæg, hvorfra disse slides stammer:
På et indledende møde præsenterer HHX Aarhus Handelsgymnasiums arbejdsgruppe projektet for Freehand. Udgangspunktet er et fyldigt skitsemateriale, som er outputtet fra nogle faglige dage på skolen, hvor skolens ansatte via en kreativ proces har associeret ord og billeder til belysning af emnet "dannelse". Formålet er at udvikle materialer til undervisning i dette emne, og skolen ønsker nu Freehand's hjælp til at visualisere begreberne og derved gøre dem lettere at anvende i undervisningssammenhæng.
Som udgangspunkt forestiller arbejdsgruppen sig begreberne visualiseret via ordløse tegneseriestriber i kæmpeformat, og det er ud fra denne idé, Freehand efterfølgende leverer et indledende skitseoplæg, hvorfra disse slides stammer:
Skitseoplægget drøftes, og konklusionen bliver, at tegneserieformatet kommer til at indsnævre emnet uhensigtsmæssigt og ikke i tilstrækkelig grad åbner for debat, dialog og medtænkning. Derfor sammenfatter arbejdsgruppen i stedet emner, skitser og stikord i fire plancher, der nu bliver Freehand's baggrund for – via skitser og korrektioner undervejs – at udvikle fire store dialogskabende "myldretegninger" til ophængning i HHX Aarhus Handelsgymnasiums bygninger. Her ses arbejdsgruppens plancher:
PRODUKT